09 April 2012

Pemuda PAS gesa kembalikan hak, maruah Sabah

KOTA KINABALU, 9 April: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) mengajak seluruh rakyat Sabah agar menggunakan kuasa yang ada bagi menggembalikan maruah dan martabat negeri ini.
 
Ketuanya, Lahirul Latigu berkata kemerdekaan negeri Sabah sejak 48 tahun lalu sudah tidak mempunyai pengertian, ekoran penjajahan bentuk baru yang dikuasai Umno dan Barisan Nasional.

“Penyatuan Sabah bersama Sarawak, Singapura, dan Tanah Malayu akhirnya membentuk Malaysia melalui perjanjian 1963 hanya berlaku pada 16 September 1963 yang sepatutnya membawa lebih kemakmuran kepada Sabah.


Para perwakilan dan pemerhati khusyuk mendengar ucapan dasar

“Namun setelah 48 tahun, Sabah telah jauh ke belakang dihambat kemiskinan. Sedangkan Sabah kaya dengan khazanah alam yang melimpah ruah di laut dan daratan,” kata beliau dalam ucapan dasarnya semasa Muktamar DPPNS kali ke-25 di sini, kelmarin.

Menurutnya, rakyat Sabah perlu sedar mengenai kuasa dan hak dalam penentuan survival politik negeri.

“Rakyat Sabah mesti sedar akan bargaining power yang sekarang terletak di tangan rakyat. Rakyat Sabah perlu mengambil kesempatan ini untuk menuntut segala hak yang begitu jauh dinafikan sekian lama oleh regim Umno/ Bn.

“Rakyat Sabah juga harus bangkit dan memastikan pilihanraya ke-13 ini sebagai satu pungutan suara rakyat (referendum) untuk menolak kepimpinan Umno/ Bn bukan saja di Sabah malah di seluruh Malaysia,” ujar beliau.

No comments:

Post a Comment

 

anakbulan.com. Copyright 2009 All Rights Reserved